Problem ostatniej mili
Pomimo coraz bardziej efektywnych rozwiązań, procent niedoręczonych przesyłek w pierwszej próbie szacuje się na 4 do 10%. To problem zarówno dla odbiorcy, e-sklepu, jak i kuriera. Po pierwsze, przeciętny polski e-konsument traci rocznie 1 dzień oczekując na dostawy przesyłek. Po drugie, obsługa przesyłek awizowanych generuje blisko 10% kosztów administracyjnych firmy kurierskiej. Co więcej kurier traci ponad 12% swojej wydajności z powodu złego zaplanowania trasy lub braku kontaktu z odbiorcą. Po trzecie, nieskuteczne doręczenie to także problem dla e-sklepu. Nawet 68% kupujących rezygnuje z ponownego zakupu w danym sklepie ze względu na złe doświadczenia z dostawą i brakiem alternatywnych form dostawy.
MobiCourier wspiera każdy element procesu doręczenia
Rozwiązania wspomagające proces doręczania przesyłek to często skomplikowane systemy, wymagające zaopatrzenia kurierów w drogie urządzenie. Istnieją jednak prostsze rozwiązania, dla których platformą jest telefon komórkowy kuriera. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań tego typu jest MobiCourier polskiej firmy Opennet.pl, dostarczającej wysokiej klasy rozwiązania informatyczne dla firm z sektora TSL.
MobiCourier to aplikacja na telefon komórkowy z systemem Android 4.0 lub wyższym. Pobierana jest samodzielnie przez kuriera ze sklepu Google Play i zmienia jego smartfon w intuicyjne centrum zarządzania całym procesem doręczenia, umożliwiając m.in.:
• przyjęcie przesyłki do doręczenia
• doręczenie przesyłki
• doręczenie na adres Odbiorcy lub punktu (Paczkomat, PUDO)
• akceptowanie zleceń
• pickup przesyłek
• obsługę płatności i COD
• obsługę mPOK
• rozliczenie przesyłek oraz kasy
• komunikację z klientem i Centralą
Inteligentne systemy MobiCourier kontra problem ostatniej mili
Efektywne radzenie sobie z problemem ostatniej mili zapewnia kilka systemów wbudowanych w aplikację MobiCourier. Pierwszym z nich jest System dynamicznego wyznaczania tras kurierskich, który automatycznie wyznacza najkrótszą trasę dostawy i aktualizuje ją w czasie rzeczywistym uwzględniając m.in. bieżącą sytuację na drodze. System wyposażony jest także w funkcję powiadomień odbiorcy, dzięki którym oczekująca na paczkę osoba, otrzymuje faktyczne informacje kiedy nastąpi doręczenie. W rezultacie MobiCourier zwiększa nawet o 40% skuteczność doręczeń i tym samy obniża ich koszt.
Drugi system to Dynamiczne przekierowanie ostatniej mili, w całości obsługiwany przez Odbiorcę przesyłki w ramach notyfikacji SMS/Email. Kurier otrzymuje w czasie rzeczywistym powiadomienia o zmianie lokalizacji doręczenia, którą może być Paczkomat, PUDO lub adres alternatywny.
Jak to działa w praktyce?
Na podstawie adresów doręczeń, aplikacja zaplanuje i wyświetli kurierowi – w formie nawigacji – optymalną trasę doręczenia kolejnych przesyłek. Jeśli sytuacja na drodze się zmieni, np. na części wyznaczonej trasy utworzy się korek, aplikacja automatycznie zaproponuje trasę alternatywną – optymalną względem aktualnych warunków na drodze. Podobnie będzie w przypadku, gdy odbiorca paczki zmieni lokalizację doręczenia. Po otrzymaniu informacji, MobiCourier zaktualizuje wyznaczoną wcześniej trasę, proponując nową-optymalną do nowego punktu docelowego.